Verpakkingen zijn meer dan enkel een middel om producten te beschermen. Ze zijn een essentieel onderdeel geworden van de merkervaring en spelen een belangrijke rol bij het beïnvloeden van de koopbeslissingen van consumenten. Consumentengedrag heeft een grote invloed op verpakking trends. In deze blog vertellen we hoe consumentengedrag de trends in verpakkingsontwerpen beïnvloedt.
De opkomst van duurzame verpakkingen
Tegenwoordig worden consumenten zich steeds meer bewust van de invloed van verpakkingen op het milieu. Zo houden ze zich bijvoorbeeld bezig met het juist scheiden van afval maar ook met het bewust kopen van producten in milieubewuste verpakkingen. Het vele plasticgebruik en overmatige verpakkingen hebben geleid tot de grote vraag naar duurzame verpakkingsoplossingen. Een aantal trends hiervan zijn: minimalistische verpakkingen, herbruikbare verpakkingen, biologisch afbreekbare materialen en het gebruik van kartonverpakkingen. Voorbeelden van duurzame kartonnen verpakkingen zijn recyclebare kartonnen dozen, biologisch afbreekbare verpakkingen en verpakkingen met plantaardige inkten.
Verpakking trends voor e-commerce
Met de opkomst van e-commerce dient de manier waarop producten verpakt worden te veranderen. Consumenten verwachten namelijk verpakkingen zowel verpakkingen die hun producten tijdens het vervoeren beschermen als verpakkingen die gemakkelijk openen. Een verpakking trend hierbij zijn eenvoudige, handige recyclebare verpakkingen. Ook zijn gepersonaliseerde verpakkingen tegenwoordig trending voor online shoppers. Hiermee laten merken een blijvende indruk achter.
Gezonde verpakking
Ook hechten consumenten steeds meer belang aan gezondheid en welzijn. Dit heeft invloed op de koopkeuzes van producten. Het is daarom van belang om in het verpakkingsontwerp de nadruk te leggen op informatie als voedingsfeiten, ingrediënten en allergie-informatie. Ook zijn transparante verpakkingen een trend geworden omdat de consument op deze manier de mogelijkheid krijgt de kwaliteit van een product te beoordelen voor ze het kopen.
Social-media waardige verpakkingen
Tegenwoordig delen veel mensen producten op social media. Consumenten zijn vaak ook bereid extra te betalen voor producten met aantrekkelijke, opvallende verpakkingen. Hierdoor zijn opvallende en visueel aantrekkelijke verpakkingsontwerpen trending geworden. Deze zijn bedoeld om aandacht te trekken en te delen op social media platforms zoals Instagram en Facebook.
Gepersonaliseerde verpakkingen
Consumenten waarderen steeds meer een persoonlijke aanpak en persoonlijke ervaringen. Dit zorgt voor een grotere vraag naar gepersonaliseerde verpakkingen. Zo maken merken en bedrijven gebruik van digitale print technologieën voor het creëren van unieke verpakkingen afgestemd op de individuele consument. Voorbeelden om verpakkingen persoonlijk te maken zijn het toevoegen van namen, persoonlijke berichten en het aanpassen van kleuren en ontwerpen.
Verpakkingen voor onderweg
Mensen zijn tegenwoordig constant druk en nemen dan ook van eten en producten mee onderweg. Dit heeft invloed op verpakking trends op de gebieden van draagbaarheid, hersluitbaarheid en gemakkelijke dosering. Zo zijn er hedendaags veel hersluitbare verpakkingen en andere trends van snacks en producten voor onderweg.
Verzegelde verpakkingen
Als het gaat om voedselproducten zijn veiligheid en sluiting belangrijke overwegingen voor consumenten. Verzegelde verpakkingen en veiligheidskenmerken creëren een gevoel van rust bij consumenten en versterken het vertrouwen in het product.
Consumentengedrag heeft dus een grote invloed op de trends in verpakkingsontwerpen. Duurzaamheid, gezondheid, digitalisering en personalisatie zijn belangrijke factoren tegenwoordig die het verpakkingsontwerp bepalen. Merken die hierop inspelen hebben een grotere kans op het winnen en behouden van klantloyaliteit.
Vond je dit interessant? Misschien is deze blog over Hoe maak je een website als zelfstandig ondernemer?