Vroeger kon je je nog onderscheiden door überhaupt een website te hebben. Tegenwoordig is een website noodzakelijk voor zo ongeveer elke business. Maar hoe zorg je er nou voor dat jouw website de aandacht krijgt die het verdient? Het antwoord ligt in creativiteit, originaliteit en een streven naar innovatie. Hier zijn een aantal unieke methodes om jouw website niet alleen zichtbaar te maken, maar ook onvergetelijk.
Interactieve elementen
Mensen houden van interactie. Door gebruik te maken van interactieve elementen, maak je een ervaring die meer betrokkenheid van zich vergt. Voorbeelden hiervan zijn: een quiz, een poll of interactieve infographics. Deze interacties verhogen niet alleen de tijd die bezoekers op je site doorbrengen, maar vergroten ook de kans dat deze terugkeren.
Een warm welkom
Videocontent heeft de kracht om een connectie te maken met je publiek in een korte tijd. Een persoonlijke welkomstvideo of een uitlegvideo kan je helpen om een directe relatie met je bezoekers op te bouwen. Hierdoor voelen de bezoekers zich meer betrokken bij je merk. Vergeet in deze verwelkoming echter niet gebruik te maken van het merklogo op de achtergrond. Stickers bedrukken op de achtergrond van de plek waar de video gefilmd wordt, kan handig zijn. Dat is namelijk een goede en laagdrempelige manier om jouw merk in het hoofd van de potentiële klant te krijgen. Zorg dat je homepagina er goed uitziet.
Augmented reality
Augmented reality houdt in dat je de werkelijke wereld om je heen versterkt door middel van computergemaakte perceptuele informatie. De technologie van augmented reality (AR) opent nieuwe deuren voor online interactie. Door AR te gebruiken kunnen bezoekers op een unieke manier jouw producten of diensten ervaren. Dat verrijkt niet alleen de gebruikservaring, maar ook kan dit het conversieratio verbeteren.
Een uniek webdesign
Veel websites denken uniek te zijn door een ietwat ander kleurgebruik of door het gebruik van een ‘’bijzondere’’ template. Helaas is het toch echt zo dat een website veel meer aandacht vergt voor het bouwen van een unieke beleving. Een op maat gemaakt webdesign dat jouw unieke merkidentiteit weerspiegelt, kan onmiddellijk de aandacht trekken en een blijvende indruk achterlaten op je bezoekers. Onderschat dit aspect dus niet en ben niet te voorzichtig bij het kiezen van een webdesign. Kijk bijvoorbeeld ook naar wat de concurrentie doet en neem dat in je beslissing mee.Het is dus handig om een aantal webdesign tips te kennen.
Dynamische content
Dynamische content zoals blogs, nieuws en tutorials houden je website fris en interessant. Het regelmatig bijwerken van je content moedigt bezoekers aan om terug te komen voor meer. Daardoor ontstaat er meer betrokkenheid, waardoor je de zichtbaarheid van jouw website verhoogt. Let wel altijd op dat je geen content of inhoud gebruikt zonder toesteming van de rechtmatige eigenaar of maker. Hier lees je meer over digital rights management.
Gamificatie
Gamificatie zorgt voor een laagdrempelig speels gevoel waardoor je de interactie van bezoekers uitlokt. Daarnaast voegt het een element van plezier toe aan de gebruikservaring. Door bezoekers te belonen voor interacties op je site, maak je een omgeving die de betrokkenheid en loyaliteit kan verhogen.
Optimaliseer de gebruikservaring
Een unieke en naadloze gebruikservaring kan het verschil maken tussen een eenmalige bezoeker en een trouwe fan. Zorg ervoor dat je website snel laadt, mobielvriendelijk is en een intuïtieve navigatie heeft om positieve ervaringen te garanderen. Bepaalde aspecten hiervan waardeert Google ook, waardoor je meer kans maakt op een hogere plek in de organische zoekresultaten. Kijk hier voor meer tips over het maken van een gebruiksvriendelijke website.
Organiseer virtuele evenementen
Virtuele evenementen zoals webinars of online workshops zorgen ook voor directe interactie met je publiek. Deze evenementen bieden niet alleen waardevolle informatie, maar versterken ook de relatie tussen jouw merk en je bezoekers.
Sociaal bewijs
Sociaal bewijs in de vorm van klantbeoordelingen, getuigenissen of case studies kunnen aanzienlijk bijdragen aan het vertrouwen in je merk. Door deze elementen aan te tonen, geef je potentiële klanten het vertrouwen dat ze nodig hebben om een beslissing te nemen.
Voeg animaties en micro-interacties toe
Kleine details kunnen een grote impact hebben. Door subtiele animaties of micro-interacties toe te voegen, creëer je een dynamische en boeiende gebruikservaring die de algehele beleving op je website verbetert.
Het ontwikkelen van een website die opvalt, vereist een mindset waarbij je beter wilt zijn dan de rest. Door deze bovenstaande elementen te implementeren, bouw je aan een merk dat zowel memorabel als invloedrijk is.Hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan een mooi gedesignd cookie toestemmingsverzoek. Hier kun je een aantal tips voor webdesign met betrekking tot cookies handig bij gebruiken.