Een mooie website is stap één. Echter, met alleen een mooi uitziende website worden géén conversie gegenereerd. Middels CRO kun jij ervoor zorgen dat je niet alleen bezoekers aantrekt, maar ook omzet maakt met jouw website!
Wat is CRO
CRO staat voor ‘conversion rate optimization’, ofwel het optimaliseren van de conversie. Het doel van CRO is het verhogen van het conversiepercentage op je website. Het conversiepercentage betreft het aantal bezoekers op je website die daadwerkelijk overgaan op de gewenste conversie. Dit kan een aankoop zijn van een product, maar ook het downloaden van een whitepaper, het aanmelden voor de nieuwsbrief of andere gewenste handelingen zijn.
Hoe gebruik je CRO
Het doel van CRO is dus het stimuleren van de gewenste conversie door de bezoekers op jouw website. Echter, dit gebeurt natuurlijk niet vanzelf. Door CRO ‘stuur’ je je website bezoekers als het ware naar de juiste richting. Een mooi uitziende website met een hoge esthetische waarde, heeft al een streepje voor. Maar alleen een mooi design is niet voldoende.
Scannen van de website door bezoekers
Verschillende onderzoeken hebben bewezen dat een website bezoeker diverse ‘standaard’ handelingen verricht. Zo leest een gemiddelde website bezoeker een website in een ‘F-vorm’. Van links naar rechts lezen zij eerst de titel van de pagina. De ondertitel of korte inleiding wordt ook nog vaak gelezen. Vervolgens wordt de rest van de tekst enkel globaal gescand.
Ondersteunende afbeeldingen op je website
Afbeeldingen daarentegen, trekken wel vaak nog de aandacht. Een duidelijke en ondersteunende afbeeldingen kunnen een website versterken. Echter, onnodig extra afbeeldingen toevoegen kan juist averechts werken omdat de bezoekers hierdoor juist worden afgeleid.
Aantrekkelijke knoppen toepassen
Aantrekkelijke knoppen kunnen de conversie ook stimuleren. Kijk maar eens naar de website van Bol.com. Bekijk de website eens zonder verdere informatie. In grote rode stickers staan de dikgedrukte woorden “OP=OP” of “HOGE KORTING”. Deze buttons schreeuwen als het ware dat de producten aanzienlijk zijn afgeprijsd. Hierdoor krijg jij het gevoel dat je een goede deal aangaat! Deze knoppen worden ook wel Call To Actions (CTA’s), omdat deze de website gebruiker letterlijk ‘oproepen tot actie’.
Kleuren psychologie bij CRO
Tevens staan naast de producten de gele buttons met “In winkelwagen”. Deze knoppen zijn minder fel van kleur en door de kleinere letters veel minder schreeuwerig. Dit heeft alles te maken met de kleuren psychologie. Geel is namelijk de kleur van blijdschap, positiviteit en optimisme. Wanneer jij het product toevoegt aan je winkelmandje, krijg je het gevoel dat je iets goeds hebt gedaan!
Ga je vervolgens verder naar bestellen, dan zie je dat knop “Verder naar bestellen” in het blauw. Ook hier zit een gedachtegang achter. Blauw is namelijk de kleur van vertrouwen en veiligheid. Veel banken maken daarom ook gebruik van de kleur blauw. Men wil namelijk het gevoel hebben dat ze de organisatie met hun geld kunnen vertrouwen en dat hun spaarcenten daar veilig zijn. De blauwe knop bij Bol.com suggereert hetzelfde gevoel. Het gevoel van veiligheid dat het oproept, geeft jou het vertrouwen dat je bestelling bij Bol.com in goede handen is en dat jij het in goede staat thuis krijgt bezorgd!
Bol.com is dus goed op weg met het toepassen van CRO op de website. Maar ook in andere sectoren kan deze tool handig van pas komen. Dienstverleningen zoals politie, ziekhuizen of de brandweer dienen een veilig en zeker gevoel uit te stralen. Voor een website over het onderhoud van brandveiligheid of over gezondheidsrisico’s is de kleur rood, die verwijst naar urgentie, waarde toevoegend. Terwijl een website voor sieraden of bloemen juist vaker roze knoppen of kleuren bevat omdat deze zacht en romantisch zijn en vrouwelijkheid uitstralen. Groen moet je doen, toch? Groen straalt tegenwoordig meer duurzaamheid uit op een website, waar zeker veel klanten tegenwoordig waarde aan hechten.
Ook interessant: Originele manieren om aandacht te trekken op je website!
CRO kan dus op verschillende manieren worden toegepast. Er zijn nog veel meer mogelijkheden met kleuren, vormen, lettertypes, animaties en andere elementen om je website aantrekkelijker te maken en de conversie te verhogen.