Wil je dat mensen jouw website vaker bezoeken? Natuurlijk! In deze blog gaan we dieper in op hoe je meer terugkerende bezoekers kunt krijgen. Het is net als klittenband; je wilt dat mensen aan je blijven plakken. Laten we eens kijken naar slimme manieren om dit te bereiken.
Waarom zijn terugkerende bezoekers belangrijk?
De statistiek van terugkerende bezoekers, of het percentage terugkerende bezoekers, geeft inzicht in de gezondheid van je marketingstrategie. Als bezoekers naar de website komen maar niet vinden wat ze zochten, zullen ze vertrekken. Een hoog bouncepercentage kan duiden op een zwakke contentmarketing- of marketingcommunicatiestrategie. Wanneer klanten terugkeren, weet je dat ze je content waarderen en dat je boodschap duidelijk is via al je kanalen, zodat er geen beloftes onvervuld blijven.
Een hoog percentage terugkerende bezoekers gaat niet alleen over klanttevredenheid, maar ook over je zakelijke doelen. Het behouden van klanten resulteert in 15x keer ROI-groei in vergelijking met het verwerven van nieuwe klanten, waar standaardcampagnes 4-6x keer groei opleverden. Hoewel de cijfers specifiek kunnen zijn voor een bepaalde niche of bedrijf, genereren bezoekers over het algemeen meer inkomsten en hebben ze het potentieel om meer bezoekers naar je website te brengen.
Met andere woorden, terugkerende bezoekers geven meer geld uit, vereisen kleinere promotiebudgetten en bevelen je aan bij hun vrienden. Hoe krijg je bezoekers zover om terug te komen?
Hoe zorg je voor meer terugkerende bezoekers?
Om ervoor te zorgen dat bezoekers terugkeren naar je website kun je de volgende stappen nemen:
Betrek je bezoekers via email
Een e-maillijst is nog steeds een van de populaire manieren voor merkcommunicatie. Je moet eerst de e-mails vastleggen en vervolgens je e-maillijst gebruiken om je gebruikers persoonlijke aanbiedingen te sturen of ze te herinneren aan de inhoud die ze op je website aan het onderzoeken waren. Plaats een inschrijfformulier op een opvallende plek, bijvoorbeeld in de rechterbovenhoek van de zijbalk met een oproep tot actie zoals “Abonneer je om meer inhoud zoals deze te lezen!” of maak een pop-up die op je website verschijnt.
Er zijn verschillende manieren om een e-mailnieuwsbrief te benutten:
- Stuur een algemene e-mail telkens wanneer je nieuwe inhoud publiceert.
- Volg een verlaten winkelwagentje op met een e-mail met korting of gratis verzending.
- Zodra een gebruiker je gids downloadt, zou dit druppel-e-mails moeten activeren met tips die hen idealiter overtuigen om zich te abonneren op je dienst of je product te kopen.
- Bied een cadeau aan als beloning voor een abonnement, zoals een gids of een e-book.
- Combineer e-mails met pushmeldingen om meer gebruikers te bereiken.
Tip: Bekijk ook De SEO tools gids
Post regelmatig nieuwe content voor terugkerende bezoekers
Bezoekers komen terug om meer te krijgen van wat ze de eerste keer leuk vonden – kwaliteitsinhoud. Daarom moet je je blog regelmatig bijwerken met nieuwe inhoud. Verse inhoud is de reden waarom mensen terugkomen; Hubspot zegt dat bedrijven die 16 berichten per maand publiceren drie keer meer verkeer krijgen dan bedrijven die tussen nul en vier berichten per maand maken.
Natuurlijk zijn er meerdere factoren die van invloed zijn op de benchmarks en er is geen magisch getal. Als je echter een publicatieschema hebt, handhaaft dit consistentie en bevordert het vertrouwen. Je kunt ook een lopende reeks inhoud maken om bezoekers naar je website te trekken. Bedenk wat zou kunnen werken voor je publiek – een column, nieuwsberichtgeving of deskundig advies om je expertise te vestigen.
Hier zijn enkele manieren om nieuwe inhoud aan te bieden:
- Gebruik je contentkalender om oude inhoud bij te werken
Begin met een inhoudsaudit om hiaten in je inhoud te ontdekken, plan inhoudsonderhoud en wijs noodzakelijke middelen toe, zoals SEO-specialisten, schrijvers enz. - Werk inhoud bij met nieuwe statistieken, wetten, de beste SEO-praktijken of update afbeeldingen
- Hergebruik inhoud, zodat je nieuwe inhoud hebt met minimale inspanning
Bijvoorbeeld, je kunt een blogpost omzetten in micro-inhoud voor je sociale media of een samenvatting maken van je stukken over een vergelijkbaar onderwerp. - Maak video’s
Ze houden niet alleen jongere gebruikers betrokken, maar kunnen ook een manier zijn om inhoud die je al hebt te transformeren. Zelfs als je geen productiebudget hebt, zijn er manieren om video te benutten zonder een ingewikkelde reel te maken. Bijvoorbeeld, je kunt een live vraag-en-antwoordsessie houden die je deelt op je website.
Zorg voor een goede gebruikerservaring voor terugkerende bezoekers
Om terugkerende bezoekers te krijgen, moet je ze vanaf het allereerste begin binnenhalen en hun eerste bezoek gedenkwaardig en efficiënt maken. Creëer een duidelijke website met alle noodzakelijke informatie gestructureerd in een strak, schoon ontwerp. Voeg interactieve content toe om bezoekers betrokken te houden met video’s, gamification en interactieve tools.
Je website moet duidelijk gestructureerd zijn en alle informatie bevatten die een gebruiker mogelijk nodig heeft. Het is ook essentieel om ervoor te zorgen dat je website snel is en er geweldig uitziet op mobiele apparaten, aangezien meer dan de helft van het verkeer afkomstig is van mobiele apparaten. Je kunt ook landingspagina’s maken voor specifieke producten of campagnes met behulp van een paginabuilder. Deze zullen helpen om je inspanningen te concentreren en inzicht te krijgen in het gebruikersgedrag.
Hier zijn enkele tips voor het creëren van een betere gebruikerservaring:
- Voeg een live chat toe om persoonlijke verbindingen met je websitebezoekers op te bouwen.
- Verbeter je laadtijd, omdat dit een reden kan zijn voor een hoog bouncepercentage en het verlaten van winkelwagentjes.
- Een gemiddelde gebruiker heeft slechts genoeg tijd om 28% van je pagina te lezen, dus zorg ervoor dat al je oproepen tot actie en belangrijke informatie zichtbaar en scanbaar zijn.
Het draait allemaal om ervoor te zorgen dat mensen niet slechts één keer langskomen, maar steeds weer terugkomen. Gebruik deze trucjes zoals klittenband om je bezoekers vast te houden. Maak je website aantrekkelijk, communiceer regelmatig en geef ze een reden om terug te komen. Op die manier zal je online ruimte een favoriete plek worden waar mensen graag vertoeven. Veel succes!
lees ook onze blog over het belang van consistente branding.