Het lijkt een vrij klein detail wanneer je werkt met internet: besluiten of je een linkje laat openen in een nieuw venster of dat je ervoor kiest om deze laten openen in hetzelfde scherm. Toch zit er een hele theorie achter, maar de belangrijkste dingen die je moet weten delen we alvast graag met je.
De voordelen van het openen in een nieuw venster
Zowel voor de gebruiker als de website beheerder heeft het laten openen van een linkje op een nieuwe pagina de nodige voordelen. Op de eerste plek is het voor de gebruiker fijn, want hij blijft op de website waar hij net actief op was. Staan hier belangrijke gegevens op die op een later moment nodig zijn, kan de gebruiker dit heel makkelijk terugvinden. Als je dus kiest voor een extra scherm, kun je de nodige ergernissen bij gebruikers voorkomen.
Voor jou als websitemaker is het in de meeste gevallen ook voordelig wanneer de links die je plaatst op je website, openen in een nieuw venster. Je voorkomt namelijk dat de bezoekers jouw website verlaten. Je wilt uiteraard dat de mensen die jouw website bekijken, ook gebruik maken van jouw diensten of bepaalde producten bij jou kopen. Wanneer je de links dus in hetzelfde venster op een website laat openen, ben je de bezoekers en dus potentiële kopers kwijt.
Wat zijn dan de nadelen van een nieuw tabblad?
Het lijkt dus makkelijk om te kiezen voor een nieuw tabblad, maar dat is het niet. Dit heeft namelijk te maken met de manier waarop bezoekers navigeren. De meeste mensen zijn namelijk gewend om te navigeren met muisklikken. Wanneer gebruikers terug willen gaan naar de vorige pagina, klikken ze doorgaans op het pijltje boven in het venster op een website. Daarnaast kunnen extra tabbladen al snel zorgen voor minder overzicht en weet de bezoeker niet meteen welk scherm hij moet gebruiken. Wil je naast informatie over linken ook meer weten over een duidelijke website? In deze blog leggen we het je uit!
Wanneer wel en niet laten openen in een nieuw venster?
Je wilt een link dus laten openen in een nieuw scherm als je geen bezoekers kwijt wilt. Het is dus vooral aan te raden wanneer je gaat linken naar externe pagina’s die voor jouw of je bedrijf minder relevant zijn. Voeg je extra documenten toe zoals PDF-bestanden, dan is het ook verstandig om deze te laten openen in een nieuw scherm. Als je verwacht dat jouw bezoekers beide schermen tegelijkertijd nodig hebben, bijvoorbeeld om gegevens over te kunnen nemen, is het haast noodzakelijk. Wanneer je echter verwijst naar een andere pagina op jouw eigen website die los staat van de pagina waarop de link te vinden is, is een extra scherm echter overbodig.
Hoe maak je een link die in een nieuw scherm opent?
Gebruikers kunnen zelf ook bepalen of zij wel of niet een nieuw venster op een website openen, maar niet elke bezoeker weet hoe dit werkt. Als websitebouwer kun je er wel voor zorgen dat er automatisch een tweede scherm wordt geopend. Werk je met templates zoals WordPress? Dan bestaat al vaak de mogelijkheid om bij het plaatsen van de link de optie ‘open in een nieuw tabblad’ aan te vinken. Je kunt echter ook een stukje code (target=”_blank”) toevoegen waardoor dit automatisch gebeurt.