Als je ergens in investeert dan wil je ook dat dat wat oplevert. In de marketing weet je pas of je werk effectief is als je het ook daadwerkelijk gaat meten. Om je ROI te verhogen is het belangrijk om eens goed te gaan meten en inzicht te krijgen in je campagnes en acties.
ROI verhogen door performance marketing
Als je een product of actie wilt promoten kan je dit het beste crossplatform insteken. Kies wel kanalen die passen bij de doelgroep en die efficiënt en resultaat gericht zijn. Bij performance marketing wordt er uitsluitend ingezet op het verhogen van de verkoop en het verkrijgen van meer conversie. Deze marketing vorm is daardoor makkelijk meetbaar en zijn de resultaten makkelijk weet te geven in ROI. Daarbij is SEA ook een makkelijke manier om dit te meten. Je kan zien wat je in de actie duwt en welk resultaat dit geeft ten behoeve van cijfers. SEO is iets moeilijker te meten. Hierin steek je niet zo zeer geld maar vooral tijd. Tenzij je natuurlijk gebruik maakt van een marketing bedrijf om de SEO voor je te onderhouden.
Optimaliseren van campagnes door middel van KPI’s
Als je meer wilt gaan verkopen is het belangrijk om vast te stellen hoe je dit gaat doen. Hiervoor moet je meetbare doelen, oftewel KPI’s, gaan opstellen. De makkelijkste manier om doelen op te stellen is om dit te doen aan de hand van SMART. Specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdsgebonden. Zorg dat je doelen passen bij je visie voor je bedrijf en aansluiten op de meer verkoop en meer conversie gedachte.
Testen campagnes
Voordat je een campagne over bijvoorbeeld kalknagels gaat uitzetten is het handig deze te testen. Hiervoor kunnen A/B testen uitgezet worden. Er worden dan verschillende formats van de campagne getoond en er wordt getest welke campagne het meeste aanspreek en welke het beste werk. Aan de hand van deze informatie kan de campagne geoptimaliseerd worden en weet je zeker dat je niet zomaar je geld ergens in steekt. Als je dit alles doet dan is de kans groot dat je een goede en positieve ROI zal hebben.