Een homepagina van de website is de eerste pagina dat een bezoeker ziet. Die komt binnen op de website en wil meteen weten wie je bent, wat je te bieden hebt en of hij bij jouw website ook kan zoeken wat hij wilt zoeken. Vaak zijn homepagina’s nog onduidelijk, met te veel of juist te weinig informatie. Hierdoor kunnen potentiële klanten afhaken. Ontdek hoe jij het beter kunt doen om meer resultaat te halen met jouw pagina.
Jouw digitale bedrijfsentree
De homepagina is de digitale entree van jouw bedrijf. Je ontvangt bezoekers daar, om ze van daar uit door te leiden naar de volgende belangrijke afdelingen van jou bedrijf. Op de eerste pagina komt jouw bezoeker binnen om zo snel mogelijk te weten wat jij hem te bieden hebt. Dus alles wat je op de hoofpagina gaat zetten, moet je je afvragen of dit van toevoeging is voor de klant. Er zijn feel fouten die voorkomen op de homepagina’s:
- Er wordt te veel tekst gebruikt
- Er wordt te weinig tekst gebruikt
- Er wordt te veel focus gelegd op design
- Onduidelijk menu
Teveel tekst op je homepagina
Veel organisaties zetten te veel tekst op de homepagina en vertellen gelijk hun hele verhaal. Maar komen je bezoekers om gelijk een heel verhaal te lezen? Vaak is het zo dat bezoekers eerst willen weten wat je te bieden hebt, voordat ze een heel verhaal gaan lezen. Je homepagina is daar dus niet de plek voor. Je kan je bedrijf wel presenteren, maar houd het beknopt. In een etalage krijg je ook niet alle productinformatie. Als je meer wilt weten ga je de winkel in.
Te weinig tekst
Ook zijn er organisaties die te weinig tekst plaatsen op een hoofdpagina. Als je alleen maar visuele beelden gebruikt is het ook niet meteen duidelijk wat je bedoelt. Soms zijn iconen en afbeeldingen voldoende, maar meestal heb je ook nog tekst nodig. Met te weinig tekst help je een bezoeker niet verder. Je leidt daarom jouw belangrijkste producten of diensten naar de homepagina. Licht het kort waar nodig toe. Zorg dat de bezoekers geprikkeld worden om meer te lezen.
Design op de website
Vormgeving is voor een homepagina erg belangrijk. Toch moet er niet te veel aandacht worden besteed aan de vormgeving van een website. Vaak neemt het beeld een belangrijke plek in op de homepagina. Soms is dat goed, maar je moet wel uitkijken met sliders, enorme headerfoto’s, en video-achtergrond. Vaak worden deze elementen ingezet om de homepage mooi te maken, maar er moet natuurlijk ook conversie ontstaan op je website. Sliders zijn bijvoorbeeld slecht voor je conversie. Bedenk je ook hoe groot de kans zal zijn dat je bezoekers alle foto’s bekijken van je slider.
7 tips voor een succesvolle homepagina
Deze 7 tips helpen jouw website om succesvol te kunnen beginnen met een goede homepagina.
- Het design staat in dienst met de bezoeker
- Zorg voor zo weinig mogelijk bewegende elementen
- Maak de tekst zo kort mogelijk, maar zorg wel dat er voldoende informatie in staat
- Zorg dat de website vanaf de homepagina al persoonlijk wordt gemaakt
- Kies voor de juiste balans tussen tekst en beeld. Als je een vloerenwinkel hebt, dan is het belangrijk dat er dan al beelden te zien op de website zijn van de vloeren die worden verkocht. Maar er moet ook tekst bij staan, zodat de klant weet wat je kunt bieden. Dit kan bijvoorbeeld met een call-to-action: Hier vind je meer informatie over betondesign vloeren
- Biedt zo snel mogelijk duidelijkheid
- Zorg voor een duidelijk hoofdmenu
Ook interessant als je de conversie wilt verhogen: CRO op je website