Veel websites gebruiken linkbuilding als strategie om een hogere website autoriteit te creëren. Google is hier echter niet altijd even blij mee. Een slecht uitgevoerde Linkbuilding strategie kan zelfs schadelijk zijn voor je website autoriteit. In dit artikel geven we 5 voorbeelden van hoe het niet moet, zodat je zeker weet dat jij niet dezelfde fouten maakt!
Wat is linkbuilding precies?
Naast een website laten maken door bijvoorbeeld een webdesign bureau, kun je meer doen om je websitekwaliteit te verbeteren. Laten we beginnen bij de vraag wat linkbuilding precies is: Linkbuilding is het proces van het verbeteren van de online autoriteit en vindbaarheid van een website door het verkrijgen van externe links naar de website. Het doel van linkbuilding is om de website hoger te laten ranken in zoekmachines zoals Google, waardoor het beter vindbaar wordt en meer verkeer ontvangt.
Veelgemaakte fouten bij linkbuilding
Als je nog geen ervaring hebt met linkbuilding zijn fouten snel gemaakt. De meest gemaakte fouten bij linkbuilding zijn:
- Je laat links plaatsen op website met een lage autoriteit
Het is belangrijk om te zorgen dat de backlinks die je plaatst op websites met een hoge autoriteit zijn. Websites met een hoge autoriteit hebben een hogere waarde voor zoekmachines en kunnen je helpen de autoriteit van je website te verhogen. Je kunt websites met een hoge autoriteit identificeren door gebruik te maken van tools zoals Moz’s Domain Authority of Ahrefs’ Domain Rating. Als je ervoor kiest om links te plaatsen op websites met een lage autoriteit, zal dit je website-autoriteit niet verhogen en kan het zelfs schadelijk zijn voor je website.
2. De backlinks staan op websites die niet relevant zijn voor jouw website
Het is belangrijk dat de backlinks die je opbouwt relevant zijn voor de website waar je de link naartoe plaatst. Als je bijvoorbeeld een webshop in meubels hebt, is het geen goed idee om een link naar je webshop te plaatsen op een website over koken. De kans is groot dat de bezoekers van deze website geen interesse hebben in meubels en dus ook geen interesse hebben in je webshop. Hierdoor is de link die je hebt gebouwd niet effectief. Het is daarom aan te raden om relevante websites te zoeken waar je een link naar je webshop kan plaatsen. Zo kom je bijvoorbeeld websites tegen die gespecialiseerd zijn in meubels en woninginrichting. Deze websites hebben een relevante doelgroep en hebben dus meer kans om effectief te zijn.
3. De backlinks staan op websites met een lage kwaliteit
Kwaliteit en autoriteit hebben niet per se met elkaar te maken. Kwaliteit houdt in dat de website een goede reputatie heeft met betrekking tot content, navigatie, laadtijden, etc. Autoriteit houdt in dat de website veel betrouwbare backlinks van andere websites heeft.
Als een website een goede reputatie heeft, maar weinig autoriteit heeft, is het nog steeds een kwalitatieve website. Dit maakt het voor websites mogelijk om kwalitatief goede backlinks te krijgen op websites met een lage autoriteit. Het is belangrijk om te zorgen dat de backlinks goed zijn, zodat de autoriteit van de website vergroot wordt en zo goed mogelijk gerankt wordt door zoekmachines.
4. Kwantiteit boven kwaliteit. Liever 1 goed domein dan 10 slechte
Kwaliteit is veel belangrijker dan kwantiteit als het gaat om linkbuilding. Backlinks die worden geplaatst op websites met een hoge autoriteit en die relevant zijn voor jouw website, zijn veel waardevoller dan veel backlinks op websites met een lage autoriteit. Backlinks op websites met een hoge autoriteit kunnen uw website autoriteit verbeteren en uw website zichtbaarder maken in zoekmachines. Daarom is het belangrijk om backlinks te plaatsen op websites met een hoge autoriteit en relevantie, in plaats van veel backlinks te plaatsen op websites met een lage autoriteit.
5. Dezelfde anchor tekst gebruiken voor elke link.
Anchor tekst is de tekst die gebruikt wordt om een link te beschrijven. Het is een belangrijke factor in linkbuilding, omdat deze tekst duidelijk maakt wat de link beschrijft en waar deze link naar toe leidt. Als je dezelfde anchor tekst voor elke link gebruikt, zal dat geen organisch uitziende resultaten opleveren. Het is daarom belangrijk om ervoor te zorgen dat je verschillende anchor teksten gebruikt voor de verschillende links die je opbouwt. Het is ook belangrijk om ervoor te zorgen dat de anchor tekst relevant is voor de link die je aanmaakt om zo een betere autoriteit voor je website te verkrijgen.
bekijk ook Een snellere website laadtijd