Als bedrijf kun je de mooiste keukens ontwerpen. Je hebt alleen meer nodig dan mooie ontwerpen. Je wilt tenslotte dat jouw prachtige keukens ook daadwerkelijk verkocht worden. Daar doe je het uiteindelijk voor. Om dat te kunnen bereiken, heb je onder andere een goede productpagina nodig. Maar wat is een productpagina precies? Waar zorgt het voor? Wat zijn de kenmerken van een goede productpagina voor keukenontwerpen?
Wil je zo’n goede productpagina creëren? Lees dan snel verder! In deze blog wordt namelijk alles uitgelegd.
De kenmerken van een goede productpagina voor keukenontwerpen
Er zijn natuurlijk heel veel verschillende soorten stijlen als je het hebt over keukenontwerpen. Zo is er bijvoorbeeld de Italiaanse keukenstijl met Poliform Artex, de landelijke keukenstijl, de moderne of de industriële. Dit zijn maar een paar voorbeelden. Keukenstijlen zijn er in allerlei soorten en maten.
Daarom moet bij het opzoeken van de productpagina de ervaring door klanten vanaf het begin duidelijk zijn: opvallend, eenvoudig en to the point. Ze willen zien wat ze kunnen kopen.
Het ontwerp van de productpagina is een van de belangrijkste aspecten van de algemene gebruikerservaring. Waarom? Zo’n pagina zet om in klanten. De meeste mensen doorlopen namelijk eerst een productpagina voordat ze een aankoop overwegen. Daarom is het belangrijk dat uitgelichte producten, hoogwaardige afbeeldingen en gedetailleerde informatie centraal staan wanneer je een productpagina ontwerpt.
Dit zijn een aantal kenmerken van een goede productpagina voor keukenontwerpen:
Producttitel
Misschien wel het allerbelangrijkste. De titel van het product is van onschatbare waarde. Zorg ervoor dat je in de titel het merk, type en specificaties van de desbetreffende keuken verwerkt.
Schrijf informatieve productbeschrijvingen
Net zoals de afbeeldingen, zijn ook goede productteksten essentieel voor een goede productpagina. Ze geven de klanten gedetailleerde informatie over de keukens. De productteksten moeten niet alleen snel ter zake komen, ze moeten ook details bevatten zoals materialen, kleuren en topattributen. Benoem wat écht nodig is en voorkom kopieer-plak werk. Probeer voor iedere keuken een unieke en creatieve tekst te bedenken die de doelgroep aanspreekt. Laat de voordelen naar voor komen en bevestig vooral waarom dit de keuken is die de klant zoekt.
De productafbeeldingen- en beschrijvingen moeten samenwerken om iemand over te halen om een keuken aan te schaffen.
Gebruik afbeeldingen van hoge kwaliteit
Een online winkelervaring is volledig visueel. Productfoto’s zijn daarom cruciaal voor een productpagina. Omdat klanten de keukens niet kunnen aanraken en/of uitproberen zoals in een fysieke winkel, helpen afbeeldingen om te beslissen of ze er wel of niet een willen kopen.
Zorg ervoor dat er altijd geoptimaliseerde afbeeldingen worden gebruikt en houd ze up-to-date bij het maken van de productpagina. De afbeeldingen moeten het juiste bestandstype hebben, de juiste grootte en ze moeten gecomprimeerd zijn om de pagina sneller te kunnen laden. Het beeldmateriaal moet scherp zijn, een eenvoudige achtergrond hebben en meerdere hoeken bieden. Zo kunnen de klanten het beste zien wat ze krijgen.
Maak een overtuigende oproep tot actie
Actieve taal motiveert de klanten aan om actie te ondernemen. In dit geval dus om een keuken te kopen. Of om er in ieder geval meer over te weten te komen.
Als je ervoor kiest om knoppen voor oproepen tot actie te maken, houd ze dan kort en bondig. Probeer een gevoel van nieuwsgierigheid op te wekken.
Transparantie en prijzen weergeven
De prijs voor de keuken is zeker ook een beslissende factor voor de klanten. Ben daarom duidelijk met de prijzen en laat deze ook duidelijk zijn. Gebruik bijvoorbeeld een groot lettertype en vermijd dubbelzinnige kortingen en kleine letters om misverstanden te voorkomen.
Uitdagingen op een productpagina
Er zijn ook een aantal valkuilen die een productpagina met zich mee kunnen brengen. Hier volgen een aantal voorbeelden en hoe je ze zou kunnen vermijden:
Omgaan met negatieve beoordelingen
Wanneer je negatieve beoordelingen krijgt, probeer er dan zo snel mogelijk op te reageren. Geen de klant erkenning voor de opmerkingen en bedank diegene voor de feedback. Wanneer het mogelijk is, kijk je of je een oplossing kunt bieden. Mocht dat niet werken, bied dan bijvoorbeeld een terugbetaling aan of een omruiling voor de keuken.
Producten die niet op voorraad zijn
Het kan natuurlijk altijd wel eens gebeuren dat een keuken om de een of andere reden niet op voorraad is. Probeer daarom de voorraadtekorten te beheren zonder omzet te verliezen. Dit kun je doen door een ‘niet op voorraad’ label toe te voegen bij de desbetreffende keuken. Zorg er voor dat dit goed opvalt. Laat klanten zich aanmelden voor meldingen zodra de keuken weer op voorraad is. Dit kan door geautomatiseerde e-mails of pushmeldingen te sturen naar geïnteresseerde klanten.
Pre-ordenen is ook nog een optie, of een nabestelling laten plaatsen. Geef de klanten hierbij wel een geschatte leverdatum door. Je kunt er eventueel ook nog voor kiezen om vergelijkbare of alternatieve keukens aan te bevelen.
Nu weet je hoe een goede productpagina voor keukenontwerpen eruit ziet en de kenmerken die erbij horen. Je weet wat eventuele valkuilen zijn en hoe je ze kunt voorkomen.
Dan kan er toch niets meer mis gaan!