Bij social media en online content is er de laatste jaren een opvallende trend opgedoken, namelijk kort maar krachtige filmpjes. Dit is te zien bij TikTok, Instagram Reels, Youtube Shorts of andere platforms, ze zijn overal. Deze trend heeft de manier waarop we content consumeren en produceren veranderd. In deze blog gaan we kijken naar de trend van korte filmpjes en delen we enkele tips en tricks om succesvolle korte video’s te maken.
De kracht van korte filmpjes
Korte filmpjes hebben een enorme aantrekkingskracht op online gebruikers, dit heeft een aantal redenen. Ten eerste is het boeiend en snel. Mensen hebben vaak weinig tijd of geduld om lange video’s te bekijken. Korte filmpjes bieden directe, boeiende content die snel kan worden geconsumeerd.
Verder zijn ze ook makkelijk te maken. Met je telefoon en eenvoudige bewerkingsapps kan bijna iedereen korte filmpjes maken zonder dure apparaten of veel ervaring. Ook kunnen korte filmpjes makkelijk gedeeld worden en hierdoor ook sneller viraal gaan. Hierdoor heb je sneller meer bereik en betrokkenheid bij je gemaakte content.
Tips en tricks
Bij korte filmpjes is het belangrijk om het kort te houden. Probeer je boodschap over te brengen in 15 tot 60 seconden. Houd het beknopt en vermijd onnodige details. Kort en krachtig dus. Begin je video ook met een pakkende openingszin om beeld om de aandacht van de kijker te trekken. Een sterke haak kan ervoor zorgen dat mensen blijven kijken.
De visuele onderdelen van je video zijn erg belangrijk. Wees creatief en zorg dat je er goed uitziet. Kun je geen keuze maken uit het uitgebreide assortiment oogschaduw? Probeer dan wat anders, maar zorg dat je de aandacht van de kijker kan trekken. De juiste muziek of geluidseffecten kunnen jouw video ook naar een hoger niveau tillen.
Met korte filmpjes kun je ook meer merkidentiteit opbouwen. Lees in deze blog hoe je voor jouw website ook een merkidentiteit kan ontwikkelen.