Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat de gebruiksvriendelijkheid van de website invloed heeft op het gebruik van de bezoekers. Wanneer er iets mis is met de website, dan kan deze voor een bezoeker moeilijk te gebruiken zijn. Uiteindelijk kan dit ervoor zorgen dat de bezoeker jouw website verlaat, zonder dat hij of zij een aankoop op jouw website heeft gedaan. Dat wil je als bedrijf natuurlijk voorkomen. Wij hebben enkele tips voor een gebruiksvriendelijke website. Zo zul je merken dat de conversies op jouw website zullen stijgen. Het investeren in een goede website is dus zeker een must!
Wat is gebruiksvriendelijke website?
Gebruiksvriendelijkheid wordt gebruikt als maatstaaf voor hoe goed een bezoeker gebruik kan maken van jouw website. Allereerst is het belangrijk dat je online vindbaar bent. Vervolgens moeten de bezoekers goed gebruik kunnen maken van jouw website. Het is de bedoeling dat de bezoeker de website op een efficiënte en effectieve manier kan gebruiken.
Het doel van de website verschilt per website. Zo is het voor een reisbureau belangrijk dat de bezoekers een vakantie boeken. Voor een bank is het weer belangrijk dat gebruikers online hun geld kunnen overboeken.
Hoe maak je een website gebruiksvriendelijk?
Wanneer je een website bezoekt, dan wil je deze op een goede manier kunnen gebruiken. Wij hebben de volgende tips voor een gebruiksvriendelijke website:
Zorg voor een goede navigatie
Niks is irritanter dan het lange zoekwerk op een website. Het gene dat je zoekt wil je natuurlijk zo snel mogelijk kunnen vinden. Zorg er daarom voor dat de informatie op een makkelijke manier is te vinden voor de bezoekers van jouw website. Zorg ervoor dat de belangrijkste pagina’s makkelijk toegankelijk zijn via het hoofdmenu en dat de navigatie duidelijk en intuïtief is. Bouw jouw website daarom op een logische manier. Zo zul je merken dat er meer conversies op jouw website plaats zullen vinden.
Besteed tijd aan het kleurenschema
Zorg ervoor dat jouw website een kenmerkende huisstijl heeft. Let er daarbij op dat deze aansluit op de kleuren van jouw bedrijfslogo. Zorg daarnaast voor voldoende contrast tussen de tekst en de achtergrond van de website. Voor mensen met een slecht zicht kan het lettertype al snel onduidelijk kunnen zijn. Een goede indeling en een aantrekkelijk ontwerp kunnen de gebruikerservaring verbeteren. Zorg voor een duidelijke hiërarchie van informatie en gebruik duidelijke kleuren en lettertypen.
Maak de website responsief
Een responsieve website betekent dat de website zich automatisch aanpast aan het apparaat waarop het wordt bekeken, of het nu een desktop, tablet of smartphone is. Het doel is om de gebruikerservaring te verbeteren, ongeacht het apparaat dat wordt gebruikt. Een responsieve website zorgt ervoor dat gebruikers de inhoud op een makkelijk te lezen manier kunnen bekijken en navigeren, zonder dat ze hoeven in te zoomen of horizontaal hoeven te scrollen. Zorg ervoor dat de webshop op alle apparaten, zoals desktops, tablets en smartphones, goed wordt weergegeven en makkelijk te gebruiken is. Het beste is dit ook regelmatig te checken. Het kan wel eens zo zijn dat de responsiveness verminderd door een update van de website.
Zorg voor een snelle laadtijd
Een langzame website kan frustrerend zijn voor gebruikers. Optimaliseer afbeeldingen en andere elementen om ervoor te zorgen dat de website snel laadt. Wanneer het laden van een pagina te lang duurt, zullen een hoop bezoekers ook afhaken. Bezoekers willen snel aan hun informatie kunnen komen. Een lange laadtijd helpt hier niet bij. Ben jij benieuwd naar de laadtijd van jouw website? Doe dan eens een Google pagespeed voor jouw website.
Steek voldoende tijd in content
Ook is het belangrijk dat je de juiste informatie op jouw website hebt staan. Doe daarom onderzoek naar de behoeften van jouw klant en pas hier je content op aan. Zorg voor teksten die jouw doelgroep aanspreken. Gebruik hierbij duidelijk taalgebruik, zodat de lezers weten waar zij aan toe zijn. Hierdoor zorg je ervoor dat je websitebezoekers op jouw website blijven en de website gebruiksvriendelijk is. Google houdt van kwalitatief hoogwaardige, nuttige en relevante content die gebruikers helpt om hun vragen te beantwoorden. Hierbij kijkt Google naar de inhoud van de pagina, de relevantie van de zoekwoorden en de kwaliteit van de informatie. Google beoordeelt ook de structuur en het ontwerp van de website en de algehele gebruikerservaring. Als een website nuttige en relevante informatie biedt, zal Google deze website waarschijnlijk hoger rangschikken in de zoekresultaten en dit helpt je met je online zichtbaarheid.
Test de website regelmatig
Test de website regelmatig om te controleren of alle links en formulieren werken en of de website goed functioneert op alle apparaten. Het testen van een website is een belangrijk onderdeel van het proces om ervoor te zorgen dat de website gebruiksvriendelijk en betrouwbaar is voor bezoekers. Een website die niet goed werkt of die fouten bevat, kan leiden tot frustratie bij bezoekers en kan er zelfs toe leiden dat ze de website verlaten.
Een van de belangrijkste aspecten van het testen van een website is om te controleren of alle links werken en alle formulieren correct functioneren. Dit is belangrijk omdat bezoekers vaak door een website navigeren via links en formulieren moeten invullen om zich aan te melden of informatie aan te vragen. Door regelmatig alle links en formulieren te testen, kun je er zeker van zijn dat bezoekers de juiste informatie kunnen vinden en dat jouw website goed werkt.
Door rekening te houden met deze tips kun je een website maken die makkelijk te gebruiken is en een positieve gebruikerservaring biedt.