Call-to-action zijn tegenwoordig onmisbaar voor het krijgen van conversie op je website. Maar wat is een call-to-action nu eigenlijk en hoe schrijf je dan een goede call-to-action? Je leest het allemaal in dit artikel.
Wat is een call-to-action (CTA)?
Met een call-to-action roep je iemand op tot actie. De acties kunnen variëren van bijvoorbeeld het aanmelden van een nieuwsbrief tot aan het bestellen van een product. Een CTA is vaak de tekst die in een link of knop staat. Voor een website zijn CTA’s de belangrijkste elementen van je website. Je kunt hier namelijk verschillende doelen meer bereiken. De actie moet duidelijk zijn voor je bezoekers.
Tips voor een goede call-to-action op je website
Hieronder worden een aantal tips genoemd voor doeltreffende CTA’s waarmee je meer klanten gaat aantrekken.
Kies voor een opvallend design
Er zijn verschillende dingen belangrijk voor het design van de button. Als eerst beginnen we bij de grootte van de button. Een te kleine button valt namelijk niet op, maar een te grote button is ook niet de bedoeling. Daarom is het belangrijk dat je ertussenin zit. Kies dus voor een goed formaat met genoeg witruimte eromheen, zo valt de CtA button genoeg op.
Daarnaast is kleur ook een belangrijk aspect. Kleuren kunnen bepaalde dingen oproepen. Ook al ben je geneigd om de kleuren te laten matchen met het design van de website, het is beter op een opvallende kleur te kiezen. Zo valt de CTA-button beter op.
Ook zijn de kleurletters van groot belang. Ze moeten goed opvallen, maar tegelijkertijd ook mooi in contrast zijn met de kleur van de button. Het is belangrijk dat de tekst duidelijk leesbaar is. Als je geen button hebt, maar de call-to-action in de tekst verwerkt dan is het belangrijk om een ander lettertype te gebruiken of een andere kleur letter.
Plaats CTA’s strategisch
Natuurlijk is het ook belangrijk om een strategische plek te vinden voor de CTA’s. Een call-to-action zet je niet helemaal in het begin van de tekst. Het moet aansluiten bij de juiste alinea. Het is ook belangrijk dat je meerdere CTA’s verdeeld over de pagina. Zo trigger je elke lezer, zowel de lezer die de helft van de tekst leest, als de lezer die de hele tekst leest.
Houd de CTA kort
Het is belangrijk dat de tekst van een CTA kort is. Hou ongeveer 2-5 woorden aan. Meestal zijn een werkwoord en een tijdsbepaling voldoende: ‘’Bestel nu’’. Een tekstuele CTA kan wel wat langer zijn: Klik hier voor meer informatie over sedum dak subsidie.
Maak de CTA persoonlijk
Door een CTA persoonlijk te maken, spreek je dus meer lezers aan. Dit trekt dus ook veel meer lezers. Bijvoorbeeld: ‘’Stuur mij het e-book’’. Als je een CTA in de ik-vorm schrijft, maak je het een stuk persoonlijker. Spreektaal werkt het beste, dus ben niet te formeel.
Creëer het gevoel van urgentie
Met een call-to-action wil je een actie creëren bij de lezer. Een manier om dit te doen is om een deadline te hangen aan de lezer. Bijvoorbeeld: ‘’Meld je nu aan voor het te laat is’’. Hierbij is het belangrijk om woorden te gebruiken die urgentie oproepen, zoals: ‘’direct of ‘’meteen’’. Bezoekers zullen hierdoor sneller acties ondernemen.