Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat de gebruiksvriendelijkheid van de website invloed heeft op het gebruik van de bezoekers. Wanneer er iets mis is met de website, dan kan deze voor een bezoeker moeilijk te gebruiken zijn. Uiteindelijk kan dit ervoor zorgen dat de bezoeker jouw website verlaat, zonder dat hij of zij een aankoop op jouw website heeft gedaan. Dat wil je als bedrijf natuurlijk voorkomen. Wij hebben enkele tips voor een gebruiksvriendelijke website. Zo zul je merken dat de conversies op jouw website zullen stijgen.
Wat is gebruiksvriendelijkheid?
Gebruiksvriendelijkheid wordt gebruikt als maatstaaf voor hoe goed een bezoeker gebruik kan maken van jouw website. Allereerst is het belangrijk dat je online vindbaar bent. Vervolgens moeten de bezoekers goed gebruik kunnen maken van jouw website. Het is de bedoeling dat de bezoeker de website op een efficiënte en effectieve manier kan gebruiken.
Het doel van de website verschilt per website. Zo is het voor een reisbureau belangrijk dat de bezoekers een vakantie boeken. Voor een bank is het weer belangrijk dat gebruikers online hun geld kunnen overboeken.
Hoe verhoog je de gebruiksvriendelijkheid van jouw website?
Wanneer je een website bezoekt, dan wil je deze op een goede manier kunnen gebruiken. Wij hebben de volgende tips voor een gebruiksvriendelijke website:
Zorg voor een goede navigatie
Niks is irritanter dan het lange zoekwerk op een website. Het gene dat je zoekt wil je natuurlijk zo snel mogelijk kunnen vinden. Zorg er daarom voor dat de informatie op een makkelijke manier is te vinden voor de bezoekers van jouw website. Bouw jouw website daarom op een logische manier. Zo zul je merken dat er meer conversies op jouw website plaats zullen vinden.
Besteed tijd aan het kleurenschema
Zorg ervoor dat jouw website een kenmerkende huisstijl heeft. Let er daarbij op dat deze aansluit op de kleuren van jouw bedrijfslogo. Zorg daarnaast voor voldoende contrast tussen de tekst en de achtergrond van de website. Voor mensen met een slecht zicht kan het lettertype al snel onduidelijk kunnen zijn.
Zorg voor een snelle laadtijd
Zorg ervoor dat de pagina’s op jouw pagina snel laden. Wanneer het laden van een pagina te lang duurt, zullen een hoop bezoekers ook afhaken. Bezoekers willen snel aan hun informatie kunnen komen. Een lange laadtijd helpt hier niet bij. Ben jij benieuwd naar de laadtijd van jouw website? Doe dan eens een Google pagespeed voor jouw website.
Steek voldoende tijd in content
Ook is het belangrijk dat je de juiste informatie op jouw website hebt staan. Doe daarom onderzoek naar de behoeften van jouw klant en pas hier je content op aan. Zorg voor teksten die jouw doelgroep aanspreken. Gebruik hierbij duidelijk taalgebruik, zodat de lezers weten waar zij aan toe zijn. Hierdoor zorg je ervoor dat je websitebezoekers op jouw website blijven en de website gebruiksvriendelijk is.
Zorg voor een goede navigatie
De websitebezoeker wilt natuurlijk zo snel mogelijk op de pagina terecht komen waar hij of zij naar op zoek is. Daarom is het belangrijk dat het navigatiesysteem goed functioneert. Maak daarbij gebruik van duidelijke koppen en subkoppen. Zo komt de bezoeker snel op de pagina terecht waar hij of zij naar op zoek is. Ook zo zorg je voor een gebruiksvriendelijke website!